Passe-partout

Rysunki, akwarele, pastele, ryciny, fotografie i grafiki wymagają zastosowania passe-partout. Jest ono cennym dodatkiem. Choć z pozoru posiada głównie walor estetyczny, to jego prawdziwym zadaniem jest zdystansowanie dzieła od szkła tak, aby nie dotykało ono bezpośrednio do obiektu i nie powodowało uszkodzeń.

Dzieła wykonane na papierze są mocowane do passe-partout paskami bezkwasowego papieru jednostronnie podklejanego. Pracę mocuje się od góry, aby papier mógł swobodnie „oddychać”. Najczęściej używa się do tego celu taśm, tzw. filmoplastu dostępnego w różnych szerokościach i grubościach, dobieranych zależnie od rozmiaru i rodzaju oprawionej pracy.  

Praca wykonana na papierze musi być swobodnie podwieszona, a nie przyklejona na całej swojej powierzchni. Przytwierdzanie dzieła na papierowym podłożu naokoło jest zdecydowanie szkodliwe, gdyż nie pozwala na to, aby praca układała się w sposób naturalny. Napięcie może spowodować trwałe uszkodzenia poprzez naderwanie albo nieodwracalne sklejenie.

Dużą rolę odgrywa wybór koloru passe-partout. Jego dobór jest sprawą indywidualną i zależy od preferencji, choć nie powinien w zdecydowany sposób dominować nad obrazem. Neutralnymi kolorami są odcienie kremowe, szarości i beże. Przyciągają one uwagę widza do obiektu i łatwo komponują się z każdym wnętrzem. Jeżeli decydujemy się dostosować passe-partout do kolorystyki pracy to najlepiej byłoby wykorzystać odcienie centralnie położonych elementów niż tych leżących po bokach detali.

Passe-partout może być gładkie bądź z wytłoczonym delikatnym wzorem. Wytłoczenie jest techniką bardzo wyszukaną, przyciągającą wzrok. Wytłoczenie pozwala odtworzyć na papierze wypukły bądź wklęsły motyw graficzny tworząc tym samym niepowtarzalną kompozycję.

Szerokość passe-partout jest w zasadzie dowolna, przy czym dolna część powinna być szersza od pozostałych boków.